Annuleren

Zoek hier binnen onze website

Catechisatie verplicht?

JOUW VRAAG.jpg

In onze gemeente is catechisatie verplicht voor alle jongeren. Maar waarom eigenlijk? - Tomas

Het is bijzonder en een grote zegen dat in onze gemeenten zoveel jongeren op catechisatie zitten. Dat zal zeker te maken hebben met het feit dat in veel gezinnen het besef leeft dat catechisatie verplicht is. Dat is heel belangrijk, ook al vind ik het jammer dat de jeugdvereniging dan weer vaak als (te) vrijblijvend wordt gezien. De JV heeft niet het verplichtende van catechisatie, maar is zeker niet vrijblijvend! Maar dat terzijde ;)

Waarom is catechisatie zo belangrijk? Tijdens de catechisatielessen wordt de Bijbelse geloofsleer aan het hart van jongeren gelegd. Wat geloven we eigenlijk? Het beantwoorden van die vraag is heel belangrijk in een tijd waarin de grote verhalen – zoals die van het christelijke geloof – er niet meer toe doen. De mensen om ons heen stellen hun eigen verhaal samen en dat is dan hun overtuiging. De waarheid is niet absoluut of één verhaal, maar die creëer ik zelf. Die sfeer in onze samenleving heeft ook invloed op jou en mij. Daarom is het zo belangrijk dat we in de gemeente jongeren onderwijzen in de fundamenten van het christelijk geloof.

Inwijden
Al in het Oude Testament was het onderwijs aan de kinderen belangrijk. Denk aan het bevel van Mozes in zijn afscheidstoespraak aan het volk Israël: En deze woorden die ik u heden gebied, zullen in uw hart zijn. En gij zult ze uw kinderen inscherpen en daarvan spreken, als gij in uw huis zit en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt en als gij opstaat (Deut. 6: 6-7). In Psalm 78 zingt Asaf ervan dat we de Woorden van God aan de volgende geslachten zouden meegeven, en dat zij hun hoop op God zouden stellen en Gods daden niet vergeten, maar Zijn geboden bewaren (Ps. 78: 5-7). Ook Salomo benadrukt het in Spreuken 22 vers 6: Leer den jongen de eerste beginselen naar den eis zijns wegs; als hij ook oud zal geworden zijn, zal hij daarvan niet afwijken.
Ik zal geen complete theologische uiteenzetting geven over de catechese, maar wil nog wel opmerken dat de kanttekeningen bij Spreuken 22 vers 6 schrijven: ‘Het is hier zoveel als catechiseren, hetwelk dikwijls in het Nieuwe Testament alzo gebruikt wordt’, waarna ze verwijzen naar verschillende teksten in het Nieuwe Testament. In die lijn wil de Nieuwtestamentische kerk de kinderen van de gemeente onderwijzen, leren. Het Hebreeuwse ‘leren’ in Spreuken 22 ademt de sfeer van inwijden, trainen. Inwijden in de eerste beginselen, in de heilgeheimen van het christelijk geloof. Net zoals je nieuwe leden inwijdt in een bepaalde gemeenschap. In ons geval is dat een door God bij elkaar geroepen gemeenschap rondom Zijn Woord.

Het is dus niet zomaar het overdragen van een stuk theorie, of een aantal objectieve leerstellingen, omdat we dat nu eenmaal zelf belangrijk vinden. Het is de Bijbelse opdracht om de jongeren van de gemeente in te wijden en te trainen in de Bijbelse leer, die geloofd moet worden. Opdat, zegt Psalm 78, jullie je hoop op God zullen stellen en Zijn daden niet vergeten. Bij dit onderwijs vouwen we als gemeente onze handen. In het verlangen én in de verwachting dat de Heere dit onderwijs zegent en door Zijn Heilige Geest in jullie harten brengt. Opdat jullie het spoor van de Bijbel en van de gemeente zullen gaan.

Aansluiten bij jongeren
Dit onderwijs aan de jongeren van de gemeente vraagt veel van de catecheet. Dat is ook Bijbels: naar den eis zijns wegs, zegt Salomo. Dat betekent: aansluiten bij de specifieke omstandigheden en mogelijkheden van de jongere. Veel ambtsdragers ervaren dit als een mooie, maar ook moeilijke opdracht. Bid veel voor hen en voor jezelf. Bid of door het onderwijs in de gemeente deze woorden van God ook in jouw hart zullen zijn.


Laurens Kroon

376