De opening van de les staat of valt soms met een goed ontvangst. Pubers, nog vol van de gesprekken voor de les, komen druk pratend binnen. Anderen gaan stil zitten op een plekje. Er zit verschil in de catechisanten. Als catecheet doe je er goed aan om bijvoorbeeld bij de deur te staan, zodat alle catechisanten kunnen worden begroet. Zij voelen zich op dat moment letterlijk ‘gezien.’ Informeer in deze fase van de les, naar het welzijn van de jongeren. Het verstevigt de band en geeft een vertrouwelijk gevoel bij hen.
Probeer tijdens dit gedeelte van de les niet meteen een negatieve sfeer te ontwikkelen voor de rest van de avond. Geef de catechisanten de tijd om zich te focussen op wat er die avond gedaan gaat worden. Pubers zijn vaak nog met allerlei dingen bezig. Stel een duidelijk beginpunt van de les. Op dat moment baken je de verschillende activiteiten van de jongere goed af. Vertel kort wat de inhoud zal zijn van de avond. Het helpt jongeren die structuur nodig hebben om dit, óf op een whiteboard te schrijven, óf duidelijk vooraf te benoemen.