Annuleren

Zoek hier binnen onze website

#02 Bijbellezen

Bijbel

Sara's hart klopt in haar keel. Moet zij straks ook lezen? Vlug telt ze de catechisanten. Gelukkig, er zijn veertien verzen en zij is net niet aan de beurt.

Het signaal is gegeven. De monden gaan langzaam dicht. Het is nu tijd om de Bijbel te openen. Belangrijk om dit lezen als centraal moment te laten staan. Dit is de kern, hieromheen wordt de les gegeven. Zorg daarom ook dat er een gedeelte gelezen wordt dat alles te maken heeft met de leerstof van de avond. De vraag is: welke rol geef je de catechisant hierin?

Het is een goede methode om echt ‘samen’ te lezen. Lees het gedeelte niet zelf voor. Als je hier wel voor kiest, geef je de catechisant de ‘vrijheid’ om ‘afwezig’ te zijn tijdens het lezen. Catechisanten ‘tellen’ regelmatig ook de verzen uit, zodat ze niet mee hoeven lezen, om desondanks toch te weten waar ze moeten beginnen als zij aan de beurt zijn.

Het helpt om na elk vers kort te controleren of er begrepen wordt wat er staat. Een goede gelegenheid ook om eventuele moeilijke woorden uit te leggen.

Oefen de catechisanten ook om te leren op welk woord ze de klemtoon moeten leggen wanneer zij de tekst lezen. Op die manier gaan ze de kernwoorden herkennen en leren ze ook op een technische manier ‘begrijpend te lezen.’
Draag er zorg voor dat er door middel van enkele vragen, ook catechisanten die zich weinig uiten, de kans krijgen om gehoord te worden.

Oefen de catechisanten om hun Bijbel, na het lezen open te laten liggen. Regelmatig slaan catechisanten de Bijbel met een klap dicht. Het is voor hen dan ook ‘klaar,’ ‘afgesloten.’ Leer dat er vanuit een geopende Bijbel gecatechiseerd wordt.

824