Annuleren

Zoek hier binnen onze website

Biddag voor het klimaat?

patrick-hendry-258316-unsplash

Deze week is door het Reformatorisch Dagblad uitgeroepen tot de Week van de schepping. Wel grappig dat het begin van deze week samenvalt met de zogenoemde Klimaatmars - de grootste ooit - die gisteren in Amsterdam werd gehouden. Uiteraard werd dat event niet door het Reformatorisch Dagblad georganiseerd…

De Week van de schepping staat in het teken van klimaatverandering. Een thema dat iedere dag wel ergens terugkomt in de media. Een belangrijk thema, want dat er iets aan de hand is met onze planeet, is duidelijk. 

In het midden van deze week valt Biddag. Vroeger was deze dag verbonden aan de schepping. Mensen leefden dicht bij de natuur en waren helemaal afhankelijk van het weer en de seizoenen. Wij zijn daar niet meer zo afhankelijk van. Een droge zomer, maar de Jumbo en de Lidl zijn goedgevuld.

De angst voor een klimaatdrama brengt ons misschien weer dichter bij dat idee van vroeger. Niet alles blijkt maakbaar en het klimaat kwetsbaar. Hoewel, de klimaatbeweging laat misschien juist zien dat we echt denken dat we aan onszelf zijn overgeleverd. Wij, mensen, moeten het doen. Nu, want anders gaat het helemaal fout met de aarde.

Op een van de spandoeken tijdens de Klimaatmars stond: “Zonder inkeer geen omkeer en zonder omkeer geen toekomst”. Het is natuurlijk en kwestie van interpretatie, maar ik vond ‘m wel goed. Je kunt lekker actief worden voor het klimaat. Dat geeft je misschien zelf een goed gevoel, maar red je het daarmee? En is dat de goede houding?

Biddag betekent ook boete. Inkeer dus. Inkeer tot God. Biddend om Zijn ontferming in Zijn toorn. Smekend om behoud in het oordeel. Omkeer betekent bekering. Terug naar de Heere. Hij is de Schepper. Hij heeft ons gemaakt tot Zijn eer. Het doel van ons leven is Hem liefhebben. Klimaatverandering is een dagelijkse preek dat we gezondigd hebben en ons moeten bekeren tot de Heere.

Juist dan is er hoop. De christelijke hoop. We denken zo klein van God en veel te groot van onszelf. De Bijbel zegt dat de schepping aan de zonde is onderworpen. De schepping zucht, maar ziet ook reikhalzend uit naar de openbaring van de kinderen van God (Rom. 8:19). Want dan wordt de schepping zelf ook verlost (Rom. 8:21). Dat is het heerlijke van Gods toekomst. In Christus treedt straks de nieuwe schepping aan het licht, verlost van alle nare gevolgen van onze zonde. En ondertussen zorgen we uit liefde voor de schepping. Afval scheiden als daad van liefde dus.

Een christen mag met recht zeggen: De toestand is hopeloos, maar niet ernstig.

Dirk-Jan Nijsink

317