Annuleren

Zoek hier binnen onze website

Gedichten maken

Doel:

1. verwerking van kennis òf

2. activeren van voorkennis

Voorbereiding:

Kies een dichtvorm uit en leg aan de andere JVers duidelijk uit wat de dichtvorm inhoudt.

Gebruik:

Gebruik deze werkvorm ‘tussendoor’ of als ‘inkomertje’. De eerste keer vergt het wat meer tijd omdat de werkvorm uitgelegd moet worden. Volgende keren heb je in 10 minuutjes snel iets leuks op papier staan. Schrijf een leuk gedicht eventueel op het bord, misschien kan je ook een gedichtje in de kerkbode plaatsen.

Opmerkingen:

Gebruik deze werkvorm ‘tussendoor’ of als ‘inkomertje’. De eerste keer vergt het wat meer tijd omdat de werkvorm uitgelegd moet worden. Volgende keren heb je in 10 minuutjes snel iets leuks op papier staan. Schrijf een leuk gedicht eventueel op het bord, misschien kan je ook een gedichtje in de kerkbode plaatsen.

Naamdicht:

Alle eerste letters van de zinnen (of van de strofen) vormen samen een woord of zin (een bekend voorbeeld: Willem van Nassou).

Goed te gebruiken om deelnemers op elkaar te laten reageren.

Geef vooraf het woord of de zin die gevormd moet worden.

Elf:

Een vijfregelig gedicht, hoeft niet te rijmen.

Opbouw:

1e regel: 1 woord

2e regel: 2 woorden

3e regel: 3 woorden

4e regel: 4 woorden

5e regel: 1 woord

Voorbeeld:

Bijbel

niet makkelijk

Woord van God

tot ons eeuwig heil

vernieuwend

 Geef alvast het eerste woord.

Haiku:

Een Japans gedicht waar het metrum in centraal staat, het hoeft niet te rijmen.

 Opbouw:

1e regel: 5 lettergrepen

2e regel: 7 lettergrepen

3e regel: 5 lettergrepen

 

 Voorbeeld:

Paulus reisde naar Rome toe.

In de storm vertrouwde hij op God.

Iedereen kwam veilig aan wal.


Leeftijd: +16
Type: Verwerkingsactiviteit, Spel - rustig


Download PDF
272