Doel:
1. verwerking van kennis òf
2. activeren van voorkennis
Voorbereiding:
Kies een dichtvorm uit en leg aan de andere JVers duidelijk uit wat de dichtvorm inhoudt.
Gebruik:
Gebruik deze werkvorm ‘tussendoor’ of als ‘inkomertje’. De eerste keer vergt het wat meer tijd omdat de werkvorm uitgelegd moet worden. Volgende keren heb je in 10 minuutjes snel iets leuks op papier staan. Schrijf een leuk gedicht eventueel op het bord, misschien kan je ook een gedichtje in de kerkbode plaatsen.
Opmerkingen:
Gebruik deze werkvorm ‘tussendoor’ of als ‘inkomertje’. De eerste keer vergt het wat meer tijd omdat de werkvorm uitgelegd moet worden. Volgende keren heb je in 10 minuutjes snel iets leuks op papier staan. Schrijf een leuk gedicht eventueel op het bord, misschien kan je ook een gedichtje in de kerkbode plaatsen.
Naamdicht:
Alle eerste letters van de zinnen (of van de strofen) vormen samen een woord of zin (een bekend voorbeeld: Willem van Nassou).
Goed te gebruiken om deelnemers op elkaar te laten reageren.
Geef vooraf het woord of de zin die gevormd moet worden.
Elf:
Een vijfregelig gedicht, hoeft niet te rijmen.
Opbouw:
1e regel: 1 woord
2e regel: 2 woorden
3e regel: 3 woorden
4e regel: 4 woorden
5e regel: 1 woord
Voorbeeld:
Bijbel
niet makkelijk
Woord van God
tot ons eeuwig heil
vernieuwend
Geef alvast het eerste woord.
Haiku:
Een Japans gedicht waar het metrum in centraal staat, het hoeft niet te rijmen.
Opbouw:
1e regel: 5 lettergrepen
2e regel: 7 lettergrepen
3e regel: 5 lettergrepen
Voorbeeld:
Paulus reisde naar Rome toe.
In de storm vertrouwde hij op God.
Iedereen kwam veilig aan wal.
Type: Verwerkingsactiviteit, Spel - rustig