Krantenknipsels
Doel:
- Meningsvorming
Voorbereiding:
Thuis:
- Uitzoeken van krantenknipsel bij een thema.
- Maken van vragen over het krantenknipsel.
Op de avond zelf:
- Eventueel groepjes maken.
Uitvoering:
Werkwijze:
- Laat de tieners het krantenknipsel lezen.
- Laat ze er op reageren (bij voorkeur gestuurd door middel van vragen).
- Bespreek de reacties en geef je eigen visie.
Voorbeeld:
Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens, waarom?
- Echte armoede komt in Nederland niet voor, dus het zal wel meevallen met de armoede van de Amsterdammers.
- We kunnen ons beter richten op de arme mensen in Nederland, dan dat we ons bezighouden met armen in het buitenland.
Opmerkingen/varianten:
Opmerkingen:
- Je kunt de werkvorm ’krantenknipsels’ gebruiken als introductie van een onderwerp.
- Deze werkvorm is ook goed te gebruiken ingekaderd binnen een groepsdiscussie: Eén van de vragen gaat dan over een krantenartikel.
- Je kunt er voor kiezen om de vragen schriftelijk te stellen (aan te bevelen). Maar bij 1 of 2 vragen kan dit ook mondeling gebeuren.
Hoe kun je leden mee laten doen?
- Laat leden krantenknipsels opzoeken en laat ze er vragen bij maken.
Leeftijd: 12-16, +16
Type: Verwerkingsactiviteit
Type: Verwerkingsactiviteit