Annuleren

Zoek hier binnen onze website

Puzzeltocht

Doel:

1. onderlinge band bevorderen

2. evt. geldwerving

Voorbereiding:

Vorm een groepje van vier tot vijf personen die de tocht in elkaar gaan zetten.

Deze groep volgt verder de werkwijze die hieronder vermeldt staat.

Werkwijze:

Bedenk een route (aan de hand van een platte-grond). Kies één van de onderstaande varianten.

Speurtocht:

1. Rij met minimaal twee personen de route en ontwerp een speurtocht. Het is de bedoeling dat de deelnemers zonder kaart de route kunnen volgen door opdrachten uit te voeren, bijv: Ga bij lantaarnpaal nr. 9376 rechtsaf daarna bij de tweede groene voordeur links enz….

2. Verwerk hierin ook wat opdrachten, bijv: ‘Hoeveel planten staan er in het raam op nr. 43?’ Of: ‘hoe hoog is het huis met de gele luiken, uitgedrukt in stenen?’

3. Aan het einde van de route wordt de tijd gemeten hoelang de deelnemers er over hebben gedaan en de antwoorden nagekeken.

4. Zet de route op papier, doe er géén kaart bij. Zorg er wel voor dat je af en toe verteld in welke straat de mensen nu (moeten) zijn.

Tocht met opdrachten:

1. Laat minstens één persoon de route rijden om te kijken of deze wel begaanbaar is (geen wegwerkzaamheden of iets dergelijks).

2. Bedenk met elkaar opdrachten voor de deelnemers die ze op verschillende plaatsen uit moeten voeren, zie voorbeeld.

3. Zet de route op papier en zorg evt. voor een kopie van een kaart met de route daarop getekend.

4. Zorg voor mensen (andere JeV leden) bij de verschillende posten met opdrachten, geef hen een beschrijving van de opdracht op papier.

Voorbeeldopdrachten:

Een quiz (tijd opnemen)        div. quizvormen

Een casus (aan het einde
de beste er uit kiezen)     

Een gedicht maken             

Zaklopen (tijd opnemen)

Uitvoering:

1. Je geeft iedereen die mee doet de beschrijving van de tocht en je laat ze met tussenpozen van 5 minuten vertrekken. Eventueel laat je de mensen voor de tocht betalen. Bij de speurtocht noteer je zo nodig hoe laat de mensen vertrekken.

2. Zorg ervoor dat bij een lange tocht de mensen tussendoor iets te drinken / eten kunnen krijgen of kopen.


Leeftijd: +16
Type: Groepsspelen buiten


Download PDF
272