Stickerparade
Doel:
- Meningen inventariseren
- Verkenning van een thema
Voorbereiding:
Thuis:
- Stellingen bedenken
- Grote vellen maken met stellingen
- Zorgen voor gekleurde stickers
Op de avond zelf:
- Vellen ophangen
- Napraten over wat de deelnemers hebben opgeplakt
Uitvoering:
Werkwijze:
- Aan de muur hang je grote vellen met uitspraken, stellingen of problemen.
- Elk groepslid krijgt één of meer gekleurde stickers en plakt die bij de stelling of uitspraak die hem/haar het meest aanspreekt.
- Nadat iedereen de stickers heeft geplakt, wordt er nagepraat over het aantal stickers.
Afronding:
- Bespreek de stellingen plenair.
- Het is mooi om deze werkvorm over te laten gaan naar de bespreking van het onderwerp dat je met de stellingen wilde afbakenen.
Opmerkingen/varianten:
Opmerking:
- Zorg voor voldoende loopruimte
- Bij een grote groep kun je telkens een klein groepje naar de vellen sturen.
Variant:
- Gebruik stickers om aan te geven wat ze van een stelling vinden, bijvoorbeeld: rode sticker betekent ‘niet mee eens’, oranje sticker betekent ‘weet ik niet zo’, groene sticker betekent ‘mee eens’.
- Je mag bij deze variant maar één sticker per stelling plakken.
Hoe kun je leden mee laten doen?
- Nodig leden bij je thuis uit om stellingen te bedenken of laat ze kiezen uit een aantal stellingen die jij hebt gemaakt.
- Laat ze de posters maken, meenemen en ophangen.
- Laat leden voor gekleurde stickers zorgen.
Leeftijd: 12-16
Type: Verwerkingsactiviteit
Type: Verwerkingsactiviteit