Annuleren

Zoek hier binnen onze website

Materiaal online sessie

Catechiseren is het overdragen van de Bijbelse geloofsleer in de context van de christelijke gemeente. Vanouds gebeurt dit in dialoog, in vraag en antwoord. Dit doe je liever niet online, maar als het niet anders kan, is het beter dan niets doen. Jongeren zijn al zo weinig in de kerk, ze ontmoeten elkaar weinig in de gemeente, en daarom is het belangrijk dat we hen blijven zien en ontmoeten, rondom het Woord van God. De Jeugdbond ondersteunt graag catecheten in het online catechiseren. In een online omgeving is het niet aan te bevelen om alle vaste elementen van de fysieke catechese een-op-een te kopiëren en toe te passen. We steken vooral in op het onderhouden van de relatie, en het samen bespreken van het Woord van God en de daaruit opkomende geloofsleer. Dat moet en mag korter, krachtiger en soms ook anders dan in een normale situatie.

Op deze pagina zijn enkele elementen uit de online toerusting voor catecheten verzameld. We hopen dat dit catecheten helpt in de worsteling om hun jongeren in deze moeilijke tijd tóch te bereiken met de boodschap van zonde en genade.

Heeft nu alsnog vragen of opmerkingen, neem gerust contact met ons op! 

Opname van de avond

Er is een opname gemaakt van de avonden. Deelnemers kunnen een link krijgen om deze avond terug te kijken. Neem daarvoor contact met ons op.

Powerpoint presentatie

Tijdens de online sessie voor catecheten werd er een presentatie getoond. Klik op onderstaande link om de presentatie in PDF te downloaden.

Powerpoint presentatie

Instructiefilmpjes

Kahoot

Kahoot is een gratis interactieve tool op internet. Met Kahoot kun je online quizjes afnemen. De basis is eenvoudig: jongeren krijgen meerkeuzevragen voorgelegd met maximaal vier antwoordmogelijkheden. Deze antwoorden dragen niet de letters A, B, C en D, maar een kleur: rood, geel, groen of blauw. Op het scherm zien de jongeren de vraag en kiezen op hun eigen device het juiste antwoord. Op het scherm zie je realtime de resultaten van alle individuele jongeren bijgehouden. Zie hieronder een instructiefilmpje.

Mentimeter

Met de tool Mentimeter kun je interactief de jongeren betrekken. Je kunt vragen of quizzes voorleggen aan hen. Zij kunnen via een laptop, telefoon of tablet antwoord geven. In een gratis account kun je twee vragen stellen. De deelnemers hebben geen account nodig om deel te nemen, ze kunnen met hun telefoon of tablet inloggen op Menti.com met de code die verschijnt als jij de Mentimeter start. Als je zelf wat wil aanmaken heb je een account nodig en die maak je aan op Mentimeter.com.

Veelgestelde vragen

  • Hoe bewaar je de sfeer van eerbied?

    Als jongeren in hun eigen omgeving zitten, kunnen ze soms sneller afgeleid zijn (er komt iemand binnen lopen) of andere dingen doen (op laptop of mobiel bijv.). Tegelijkertijd wil je hen erbij betrekken door interactie?
    Als het Woord opengaat, is eerbied belangrijk. Dat mag je ook online van catechisanten vragen. Doe dat gewoon. Je mag vragen of ze zich een half uur (of iets langer) willen focussen op het catechisatiemoment en hun mobiel bv. even willen laten liggen, maar erken tegelijkertijd dat de concentratie anders – minder – is dan in het catechisatielokaal. Met een bepaalde kwinkslag kun je hier ook aandacht voor vragen. Dat geeft wat ontspanning. Bij jezelf, maar ook bij de jongere thuis.

  • Hoe vaak moet je interactie inzetten?

    Interactie kan snel rommelig worden. Catechisanten zijn soms traag met de microfoon, zitten met z’n drieën op de bank enz. Catechese volgen vanuit thuis is niet altijd ideaal.

    Er moet vaart in je programma zitten, maar het moet niet rommelig worden. Interactie is geen doel op zich, maar een middel om de jongeren te betrekken bij de inhoud.

    Een paar tips:
    1. Laat jongeren hun muis of vinger bij de microfoon houden, zodat ze snel kunnen inschakelen als hen iets wordt gevraagd.
    2. Bij Teams en Zoom kun je met de spatiebalk je microfoon in- en uitschakelen. Dat werkt snel.
    3. Noem eerst de naam, en stel dan de vraag. Dan heeft een jongere even de tijd om te schakelen.
    4. Gebruik de chatfunctie voor vragen.

  • Welke inhoud bied je de catechisanten online?

    De meeste gemeenten gebruiken een catechisatiemethode. Het is een hele uitdaging om de stof te blijven behandelen. Daarom is de vraag of we de lesstof uit de catechisatiemethode blijven volgen? Of is het beter om met (losse) thema’s te werken? Hoe moet je de lesstof controleren?

    We zitten – ook als kerk – in een crisissituatie. We moeten erkennen dat niets meer vanzelfsprekend is. Dat betekent dat je in de gegeven omstandigheden moet zoeken naar een manier op met de jongeren van de gemeente in contact te zijn rondom het Woord. De catechisatiemethode kan mooie aanleiding geven om het gesprek te hebben. Maar het kan ook zijn dat het niet makkelijk is om de te behandelen stof online aan de orde te stellen. Leg de lat dan niet te hoog. Behandel een Bijbelgedeelte wat ermee te maken heeft. Leg de link naar de stof, maar voorkom een – wat gechargeerd gezegd - monologe dogmatische verhandeling.

    Een gemeente kan er ook voor kiezen om meer thematisch te werken. Aanleiding kan zijn het kerkelijk jaar: omwandeling van de Heere Jezus op aarde. Of de nood van de tijd: crisis, oordeel, onzekerheid, eenzaamheid, verdriet, inenten, voorzienigheid, hoop, verwachting, de kerk enz.

  • Welke technische hulpmiddelen zijn aan te bevelen om de les goed te laten verlopen?

    De techniek biedt prachtige manieren om toch met jongeren in contact te zijn. Toch kan juist een niet juist gebruik van de techniek voor een belemmering zorgen. Zorg er daarom voor dat aan de technische kant alles goed werkt.

    1. Goed WiFi is een voorwaarde om een goede verbinding te hebben. Het is uiterst storend als woorden of zinnen wegvallen. Het is daarom aan te raden om via een netwerkkabel verbinding te maken. Dit zorgt voor een stabielere verbinding.

    2. Een aparte microfoon – koptelefoon, oortjes – helpt om helder over te komen en bijgeluiden te voorkomen.

    3. Een tweede scherm helpt om extra informatie voor jezelf inzichtelijk en overzichtelijk te houden. Dat kan lesstof zijn, een Bijbelgedeelte, een powerpoint die je wilt delen, de chatbox van Zoom die los op je scherm te zetten is, ed.

    4. Een goede camera die een helder beeld geeft en je hoofd goed in beeld brengt, vergroot het contact en de toegankelijkheid. Catechisanten zien je goed, zien iets meer non-verbale communicatie die hen uitnodigt dat ook te laten zien.
    Let er vooral ook op hoe je in beeld komt. Zorg dat de camera recht voor je staat, zodat de jongeren je gezicht zien. Kijk ook recht in de camera.

    Verdiep jezelf vooraf in de technische mogelijkheden van het te gebruiken programma. Dat voorkomt ongewenste pauzes of ongemakkelijke momenten. Als die zich alsnog voordoen, vraag dan ontspannen en luchtig om hulp aan de catechisanten. Ze zijn graag bereid je te helpen.

  • In gezinnen hebben soms meerdere kinderen tegelijkertijd catechisatie. Hoe ga je daar mee om?

    Dat kan lastige situaties opleveren: slechte WiFi, te weinig devices, geen rustige ruimte. Hoe ga je daarmee om?

    Omdat je de lessen waarschijnlijk korter houdt, kun je de groepen wellicht wat beter spreiden over de avond(en).

    Naar de ouders toe zou je het signaal kunnen geven dat je dit als catecheten onderkent. Tegelijkertijd kun je vragen om de kinderen daarin zoveel mogelijk te ondersteunen in het gezin: tijdens die momenten zoveel mogelijk alleen de kinderen die catechisatie hebben online laten zijn, kinderen hun telefoon met dataverbinding laten gebruiken, de woonkamer en/of thuiswerkplek beschikbaar stellen.

1446